søndag 11. oktober 2009

Kålstuing!

Ja, du leste riktig! En matrett fra barndommen som jeg nesten hadde glemt inntil gubben kastet frem forslag om kjøttkaker, makaroni og kålstuing til middag i dag. Og den ble veldig god, bedre enn både makaronien og kjøttkakene. Min oppskrift på hvitsaus som utgangspunkt for kålstuing:

3 ss margarin eller smør (smør gir jo ekstra god smak da....) smeltes i en passende gryte, min rommer 3 liter. Margarinen må ikke bli brunsvidd, da blir det brunsaus. Tilsett 3 ss hvetemel og rør dette sammen til det blir en stor klump med mel og margarin, jeg bruker en flat tresleiv til dette, visp funker ikke for meg. Reduser varmen et par hakk på ovnen og tilsett valgfri melk (ikke surmelk da) litt etter litt, og rør kraftig mellom hver gang sånn at melken blir tatt opp i blandingen. Gjenta dette til du har fått en jevn og klumpefri saus, og for å få til det må man røre hele tiden! La sausen småkoke og tilsett salt og pepper etter smak. Mange bruker muskat i kålstuing, men har sterk aversjon mot denne etter en husholdningstime på ungdomskjolen.... Tilsett oppskåret, kokt kål og la putre noen minutter til. Server!

Beklager mangelen på bilder...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vær velkommen til å legge igjen et lite spor fra deg!